Maandag 15 april 2019, recensent: Jaap Pleij
PUBLIEK STOND (EVEN) IN DE RIJ VOOR PASSIE CONCERT
Een wat ongebruikelijke aanblik bij de entree van de St. Josephkerk zondagmiddag even voor drie uur. Een groot aantal bezoekers schuifelde rustig en geduldig naar binnen om het Passie Concert ‘Les sept paroles du Christ en Croix’ van componist César Franck bij te wonen. De anders zo lege kerkbanken boden daardoor al snel een goed gevulde aanblik. Deze grootste compositie van Franck stond voor na de pauze geprogrammeerd. De deelnemende gezelschappen, Gemengd Koor Vox Jubilans onder leiding van Gunita Kronberga en het West-Brabants Symfonieorkest onder leiding van Carlo Nabbe, hadden met ondersteuning van de soilsten Anna Emelyanova, Pim van Drunen en Noël Casteleyn ter invulling van het eerste gedeelte voor een afwisselende combinatie gezorgd.
Voor Vox Jubilans kreeg dit Passie Concert onverwacht een persoonlijke- en trieste betekenis. Voor aanvang maakte de ladyspeaker bekend dat kort voor uitvoering afscheid moest worden genomen van een dierbaar koorlid, die het ‘helaas net niet gegeven was om dit concert nog mee te mogen maken’. Aan de reacties van het publiek was duidelijk te merken dat veel bezoekers ook zo hun persoonlijke redenen hadden om getuige te zijn van dit samenzijn. Anna Emelyanova en Pim van Drunen wisten aansluitend met ondersteuning van Vox Jubilans direct de gevoelige snaar te raken in ‘O Salutaris Hostia’ van Eriks Esenvalds. Heel mooi en verstild lieten pianist Hikmet Bilalov en Vox Jubilans vervolgens de ballad ‘Be still, my soul’ door het kerkgebouw galmen. Daarna trad het West-Brabants Symfonieorkest in grootse bezetting (en grotendeels in vol ornaat) aan om de ‘8e Symfonie’, bestaande uit delen ‘Allegro moderato’ en ‘Andante con moto’ , van Franz Schubert ten uitvoer te brengen. Het pompeuze fortissimo was van ongekende klasse. Carlo Nabbe heeft zich in korte tijd ontpopt als een waar visitekaartje voor dit fusie-orkest, voortgekomen uit het Roosendaals Symfonie Orkest en het Jacob Obrecht uit Bergen op Zoom. Het violistengezelschap gaf twee weken geleden tijdens de Culturele Manifestatie al een voorproefje van het hetgeen de liefhebbers van dit orkest kunnen verwachten. Nu werd nog eens bevestigd dat er kwalitatief een flinke inhaalslag is gemaakt. In het programmaboekje stond vermeld dat Carlo Nabbe, tevens auteur van het boek ‘Aandacht’ (over de cultuuromslag binnen het muziekonderwijs), zich vooral richt op bewustwording, vrijheid van expressie en communicatie. Met name dat laatste bracht hij gedurende de uitvoering zelf constant in praktijk. Met zijn Andre Rieu-achtige uitstraling en gedragingen wist hij moeiteloos het uiterste uit zijn orkestleden te halen. Wie meer over Nabbe’s muziekopvattingen wil weten,kan terecht op www.podiumkracht.nl
Na een korte koffiepauze, waar de St. Josephkerk met zoveel mensen in huis niet echt op berekend is, leverden koor, orkest en solisten een grootse, gezamenlijke inspanning door het kerkgebouw te laten zinderen van genot onder de oorstrelende klanken van het 160 jaar oude werk van César Franck. Lang bleef dit meesterwerk ‘Les Sept Paroles du Christ en Croix’ van de Belgische componist verborgen voor het grote publiek. Waarschijnlijk is het gedurende zijn leven zelfs nooit uitgevoerd. Pas in 1954 stuitte Armin Landgraf bij zijn onderzoek naar de kerkmuziek van Franck op dit manuscript in de Luikse UB. Twee jaar later reeds werd het stuk ten tonele gevoerd. De muzikale vertaling van de laatste zeven woorden die Jezus (volgens de overlevering) aan het kruis heeft gesproken, begint met een proloog over het leed dat hem is aangedaan. ‘Sept’ stond vroeger voor ‘zeven’. Doordat de zomerse maanden juli en augustus naar respectievelijk Julius Caesar en keizer Augustus werden vernoemd, schoof ‘sept’ door naar de negende maand.
Passie Concert – Vox Jubilans, West-Brabants Symfonieorkest, Anna Emelyanova, Pim van Drunen, Noël Casteleyn, Jikmet Bilalov. Gezien op zondag 14 april in de St. Josephkerk.
Mogelijk gemaakt door Webnode